2007-02-08

Arne Anka...

Apropå att ägna sig åt nostalgi så håller jag just mig på at försöka ta mig igenom Arne Anka Återuppståndelsen av Charlie Christensen. Detta är mitt tredje försök. Det går inte bra. Jag tillhör den skara som kanske inte älskade Arne Anka på nittiotalet, men som i alla fall oftast hade väldigt roligt då jag läste serierna. Efter Arne Anka gjorde Charlie Christensen Röde Orm, ett mastodontprojekt i svenska mått mätt. Efter det har han haft svårt att hitta hem igen. Han startade två serier, en i fotbollstidningen Offside och en i Dagens Arbete (det var i tidningens föregångare, Metallarbetaren, som först publicerade Arne Anka), som båda var väldigt snarlika Arne Anka. I Dagens Arbete så dök till slut Arne Anka upp i Konrad K, och tog över serien helt så småningom.

Jag tycker det är synd när man försöker göra om en succé, det är inte ofta man lyckas. På nittiotalet hade Charlie Chrsitensen en bra koll på det svenska samhället, och hans Arne blev vass satir. Nu tycker jag bara att han är tråkig och distanserad. Men jag har lovat att skriva en recension av albumet, så jag får ta mig igenom hela.

Etiketter: , ,