2007-02-08

Kvinnligt/manligt

Appropå kvinnliga serieskapare i "hetaste seriebloggen" just nu, så gjorde jag en Google-sökning på mer exakta formuleringar för att se hur ofta någon som arbetar med serier blir identifierade utefter sitt kön.

"Manliga serieskapare", 7 träffar, och "kvinnliga serieskapare", 107 träffar. Medans "manliga serietecknare" gav 9 träffar och "kvinnliga serietecknare" gav hela 380 träffar. Alltså blir män normalt sätt (i denna totalt ovetenskapliga undersökning) nästan aldrig könsidentifierade, medan det är mycket vanligare att kvinnor blir det. Varför ska man peka ut könet då det är en kvinna men inte en man? Gjorde samma experiment med "kvinnliga rockmusiker" (157 träffar ) och "manliga rockmusiker" (endast 4 träffar). Båda yrkeskategorierna har dominerats av män, och när då kvinnorna börjar ta plats så känner vi oss tvugna att sätta en könsstämpel på ordet?

Något jag kan slå fast efter ett år i branschen (jag kanske slår fast något helt annat efter två år - det hoppas jag i alla fall), köper män främst serier skapade av män och kvinnor serier skapade av kvinnor, i alla fall av det som jag har publicerat. Det är tråkigt, och mycket fantasilöst.

Att tro att man får mer ut av en bok för att den är skapade av någon av samma kön eller lika dumt som om jag skulle köpa en skiva med Kent, som jag tråksomnar till, för att de var män, istället för The Breeders, som jag gladdansar till, för att det är kvinnor i gruppen...

Jag tror tyvärr att det är lika vanligt att någon som är kvinna och serieskapare identifierar sig själv som "kvinnlig serieskapare" som media eller någon annan gör det. Jag tror att inte att vi har något på att vinna med att använda de två orden tillsammans i längden.

Etiketter: ,