2007-05-26

Ömma tår och heliga kor

Jag älskar serien "Tintin", jag växte upp med serien och jag har hela tiden kommit tillbaka till den. Hergé är för mig en av 1900-talets viktigaste konstnärer. Men han är inte helig för det. I samband med firandet av det var hundra år sedan som Hergé föddes intervjuades Philippe Goddins, som håller på med en officiell biografi över Hergé. Han berättade då att det är mycket som tyder på att Hergé dog av Aids. På grund av att han var sjuk i leukemi i slutet av sitt liv så var han tvungen att göra blodtransfusioner flera gånger i veckan, blodet på den tiden testades inte och kunskapen om Aids var inte så spridd.

Det här är en viktig nyhet för att hjälpa till med att ta bort den smuts-stämpeln som Aids har i många länder, till exempel Sverige. Aids är ingen smutsig sjukdom som man inte bör prata om. Det är en fruktansvärd farsot som håller på att ta död på stora delar av jordens befolkning.

Det som gör att nyheten för extra dignitet är att Philippe Goddins bok om Hergé är godkänd av de efterlevande till Hergé, och att intervjuen med Goddins publicerades i Le Figaro. Det tar också upp i en artikel i belgiska Le Soir - tidningen som Hergé länge var medarbetare i. Vilket gör det mycket tyngre än en skvallernyhet a'la Expressen.

Men många Tintin-älskare känner sig attackerade, och när jag postade om nyheten borta på Serieforum gick några stycken i taket. Skvaller, spekulativa nyheter, skitsnack bla bla. Det jag läser in i deras svar är att man inte får säga sådana saker om deras idol. Det vill säga att det verkar tycka att jag kommer med smutsstämpeln på deras älskade Hergé. Som sagt, Aids är inte smutsigt. Det är en sjukdom som vi måste acceptera och sluta att vara fördomsfull mot. Alla kan få Aids, på många olika sätt. Goddins är dessutom inte den första som skriver om Hergé och Aids, tidigare biografer Assouline och Peeters har antytt att så kan vara fallet. Det som är nytt kring detta är att Goddins kommer med bevis som pekar på att det verkligen stämmer.

Och varför kommer denna nyhet just nu? Av flera skäl, dels att Goddins grävt fram bevisen nu, dels för att han snart är klar med sin bok, dels för att den kommer ut i höst, och dels för det är hundra år sedan Hergé föddes, och dels för att Le Figaro intervjuade Goddins i samband med hundraårsdagen för Hergés födelse.

Jag tycker att det är beklämmande att vissa Tintin-älskare inte tycker att man få prata om sådana här saker.

Det är sådana här saker man måste få prata om, oavsett om man placerat en människa på piedestal eller inte. Hergé är lika viktig för mig, oavsett vilken sjukdom han dog av. Det som ligger Hergé i fatet tycker jag är hans flata inställning under andra världskriget, och människosynen i hans tidiga album. Men jag tycker att hans inställning senare livet visar på att han växte mycket som människa, och växte ifrån de människor som matade honom med fördomar. Jag tror inte han skulle varit fördomsfull mot någon som hade Aids.

Etiketter: ,