2007-02-10

Horst? Varför det?

Jag har själv i flera år haft någon sorts uppfattning kring Horst Schröder som en människa som man typ ska vara arg på nu för tiden. Och jag var nog arg på honom ett tag, och sa saker som jag nu ångrar. Jag gick på någon sorts allmän "man ska vara sur på Horst Schröder"-grej, och hade i flera år umgåtts i kretsar du man helt enkelt snackade skit om Horst. Jag ska inte skylla på det, jag är en vuxen människa, och mina dumheter får jag tyvärr stå för själv.

Nu i efterhand så förstår jag faktiskt inte varför jag var arg på karln, jag borde varit glad. Människan lyfte Sverige från seriestenåldern rakt in i den moderna tiden på ett fåtal år. Genom honom och Epix, Pox mm. så öppnades helt nya världar för mig. Han är huvudorsaken till varför jag håller på med serier.

Han kan säkert vara svår att ha att göra med, men hans envishet och förmåga att aldrig någonsin ge upp är avundsvärd. Och ja, jag är själv en bråkstake i det stilla vattnet seriesverige, och det är han med. Kanske känner jag igen mig i det.

Jag har i alla fall mycket mer att tacka Horst Schröder än Sture Hegerfors om man ska dra upp en gammal, sedan länge död debatt...

Sture Hegerfors fördömde vuxenserierna på den tiden. På senare år verkar han ha bytt fot, vid den senaste bokmässan i Göteborg frågade han mig om inte Joann Sfar borde vara en kandidat för Adamson-statyetten...

Äras ska de som äras bör. Adamson-statyetten bör även gå till Horst Schröder. Nuff said.

Etiketter: , ,