2007-02-12

Möte med franska ambassaden

I dag hade jag ett möte med personal på den franska ambassaden, för en satsning på tecknade serier under Frankofon-dagen i mars, det kommer bland annat att bli Blake & Mortimer utställning, en del Tintin, och så kommer jag att visa upp en del av ny fransk seriekultur. Jag kommer att rapportera om det på Komika Magasin när det är mer spikat. Det är så otroligt trevligt att ha att göra med en nation som verkligen tar serierna på allvar. Och det stöd jag har fått från Franska ambassaden och Franska institutet är viktigt för att jag ska kunna hålla på.

Jag håller också på att lobba för att svenska institutet ska göra en satsning på svenska tecknade serier, och bollen har satts i rullning. Hade ett möte med svenska kulturhuset i Paris i februari, och de är väldigt intresserade av att göra något.

Det som förvånar mig mest när man är runt och pratar med folk som arbetar med tecknade serier internationellt och nationellt att inga andra förlag är runt och lobbar. Det gäller ju inte bara att få fram svenska serier internationellt, utan att få igång givande kulturutbyten och bra klimat för att driva affärer, rent krasst. Serieförlagen borde titta mer på hur andra företag arbetar.

På eget intiativ så håller nu svenska konsulatet på att arbeta för att lyfta fram svenska förlag och svenska serieskapare. För att de ska bli fler sådana intiativ så måste de svenska förlagen bjuda till. Prata med folk, nätverka, vara en del av samhället.

Etiketter: ,